Między luksem a lumenem, tymi dwoma jednostkami miary, często się gubimy. Ponieważ natężenie światła jest jednym z głównych kryteriów wyboru światła rowerowego, oto nasz przewodnik, który pomoże Ci wybrać odpowiednią moc do jazdy na rowerze.
W czasach żarówek do ilościowego określenia mocy światła używano watów. Od czasu pojawienia się diod LED pojawiła się nowa jednostka miary: lumen. Czasami mówimy też o luxie, który jest inny i często kończy się to pomyłką. Kto nie chce mocnego oświetlenia rowerowego? Natężenie światła lampki jest jednym z głównych kryteriów wyboru lampki rowerowej. Oto nasz przewodnik, który pomoże Ci wybrać moc potrzebną do jazdy na rowerze. Więcej informacji na stronie http://dlalejdis.pl/artykuly/oswietlenie_rowerowe_wszystko_co_musisz_o_nim_wiedziec
RÓŻNICA MIĘDZY DWIEMA JEDNOSTKAMI MIARY
Lumen (lm) służy do pomiaru natężenia światła emitowanego przez źródło. Inna jednostka miary, luks, uwzględnia oświetlenie na danej powierzchni. Zmienia się to w zależności od odległości od źródła światła i szerokości wiązki. Im dalej od źródła światła, tym mniejsza skuteczność oświetlenia. 1 Lux odpowiada równomiernemu oświetleniu 1 lumena na powierzchni 1 m².
DOSTOSOWANIE OŚWIETLENIA DO STYLU JAZDY
W zależności od tego, jak jeździsz na rowerze, będziesz miał różne potrzeby w zakresie oświetlenia, zwłaszcza z przodu. JAKIE OŚWIETLENIE ROWEROWE DO JAZDY PO MIEŚCIE?
Priorytetem podczas jazdy rowerem po mieście jest bycie widocznym. Jeśli jeździsz po dobrze oświetlonej drodze, np. w centrum miasta, zalecane minimum to reflektor o mocy 10 luksów. W mieście na dobrze oświetlonej drodze 10 luxów pozwoli Ci być widocznym, ale tak naprawdę nie zapewni Ci lepszej widoczności. Jeśli chodzi o strumień świetlny, to do użytku miejskiego zaleca się oświetlenie od 20 do 100 lumenów z przodu. 15 lumenów będzie wystarczające dla tylnego światła.
Wśród zalecanego oznakowania rowerowego w mieście, oto kilka przykładów świateł, które nadają się do zastosowania w mieście:
OŚWIETLENIE PRZEDNIE DO ROWERU MIEJSKIEGO.
- Oświetlenie przednie zasilane bateriami
- Przednie światło USB
- Przednie światło na dynamo butelkowe
- Oświetlenie przednie Hub Dynamo
- Indukcyjne światło przednie
- Oświetlenie roweru elektrycznego
OŚWIETLENIE TYLNE DO ROWERU MIEJSKIEGO
- Oświetlenie tylne zasilane bateriami
-
Światło tylne USB
- Tylne światło dynamo
- Indukcyjne światło tylne
JAKA LAMPKA ROWEROWA DO KOLARSTWA SZOSOWEGO?
W przypadku tego typu jazdy rowerzyści muszą być widoczni, a także mieć dobrą widoczność, gdyż drogi poza terenem zabudowanym są rzadko oświetlone. Dlatego najlepiej jest wyposażyć rower w reflektory o mocy co najmniej 50 luksów (lub minimum 300 lumenów) z przodu. Ważne jest również, aby światła nie były zbyt oślepiające dla innych użytkowników drogi. W przypadku sygnalizacji na nieoświetlonych drogach, oto kilka przykładów oświetlenia odpowiedniego dla kolarstwa szosowego:
ŚWIATŁA PRZEDNIE DO KOLARSTWA SZOSOWEGO
- Oświetlenie przednie zasilane bateriami
- Oświetlenie przednie zasilane bateriami
- Przednie światło USB
- Oświetlenie przednie Hub Dynamo
TYLNE ŚWIATŁA DROGOWE
-
Światło tylne zasilane bateriami
-
Światło tylne USB
- Indukcyjne światło tylne
JAKIE OŚWIETLENIE DO ROWERÓW GÓRSKICH?
Kolarstwo górskie, ze względu na charakter terenu, wymaga bardzo dobrej widoczności. Dlatego warto zdecydować się na lampkę przednią o mocy co najmniej 500 lumenów. Pole widzenia musi być również jak najszersze, a autonomiczność i wytrzymałość sprzętu to parametry, które należy brać pod uwagę. Oświetlenie na kasku ma tę zaletę, że podąża po tej samej trajektorii co nasze oczy, w przeciwieństwie do oświetlenia zamocowanego na kierownicy. Może to być szczególnie przydatne np. w przypadku ciasnego zgięcia. Dwa rodzaje oświetlenia są szczególnie polecane do kolarstwa górskiego:
Akumulatorowa lampka na ramie, np. czołówka 1000 lumenów o bardzo dużym natężeniu. Oświetlenie na kasku: latarka czołowa o mocy 1000 Lumenów oferuje możliwość zamocowania zarówno na rowerze, jak i na kasku. Występuje również w wersji o mocy 2000 lumenów.
NATĘŻENIE ŚWIATŁA LAMPEK ROWEROWYCH NA ZDJĘCIACH
Oto kilka wskazówek, które dadzą Ci pojęcie o natężeniu światła:
- W noc pełni księżyca potrzeba tylko 0,50 luksa
- Wygodne czytanie książki wymaga 50 luksów
- Stadion w nocy jest oświetlony do 1500 luksów
JAK DOBRAĆ OŚWIETLENIE ROWEROWE DO SWOICH POTRZEB
Oświetlenie rowerowe jest jednym z najważniejszych elementów bezpieczeństwa roweru. Jest to część wyposażenia obowiązkowego. Od rowerów miejskich po górskie, Twój rower musi mieć żółte lub białe światło przednie oraz czerwone światło tylne. Jak wybrać oświetlenie rowerowe?
Oświetlenie rowerowe to jeden z najważniejszych elementów bezpieczeństwa roweru. Jest to część wyposażenia obowiązkowego. Od rowerów miejskich po górskie, Twój rower musi mieć żółte lub białe światło przednie oraz czerwone światło tylne. Jak wybrać oświetlenie rowerowe? Nasz przewodnik zakupowy pomoże Ci wybrać odpowiednie światło do Twojego roweru, w zależności od rodzaju zasilania, które preferujesz, technologii stosowanej przez główne marki. I wreszcie według tego, jak lampka jest przymocowana do roweru.