Lakierowanie pojazdu, czy jest nim samochód, czy również motocykl, to zawsze, składający się z kilku cykli, wymagający gigantycznego nakładu pracy i skupienia, proces. Każdy zakład lakierniczy rozpoczyna własną pracę od ustaleń z konsumentem, jaki wybrać ma obowiązek kolor lakieru oraz zdecydować się, czy ma być to lakier matowy, perłowy, czy także metaliczny. Kiedy wszystko pozostaje ustalone, do pracy przystępuje lakiernik. Pierwszym cyklem jego pracy jest nałożenie, tak zwanego, podkładu. Dzięki niemu zwiększona zostaje przyczepność słusznego lakieru.
Wszystkiego rodzaju nierówności lub też zgniecenia na karoserii eliminowane są za pomocą wypełniaczy, jakich na rynku osiągalnych jest wiele rodzajów. Po tych wstępnych zabiegach, nadciąga czas na nałożenie lakieru bazowego, którego kolor i rodzaj ustalony został wcześniej z właścicielem pojazdu – przetestuj malarnia proszkowa. Niekiedy potrzebne jest użycie rozcieńczalnika. Są dwa typy rozcieńczalników: uniwersalne oraz wodne. Pracę kończy nałożenie lakieru bezbarwnego, który ochraniać ma lakier bazowy przed niepożądanymi czynnikami zewnętrznymi. Paleta barw lakierów samochodowych jest, niemalże, nieograniczona. Znaczące jest rozróżnienie lakierów samochodowych na matowe oraz perłowe i metaliczne. Lakiery matowe należą do rzadziej spotykanych.
Kontrahenci w szeregu przypadków decydują się, za to, na lakiery metaliczne. Połysk przy użytkowaniu lakieru metalicznego bądź też perłowego uzyskiwany jest to właśnie dzięki stosowaniu różnego rodzaju utwardzaczy. Utwardzacze podzielić możemy na trzy grupy, jakie użytkuje się odpowiednio do rodzaju użytego lakieru: typowe, średnio szybkie, prędkie i niezwykle prędkie. Każdy serwis lakierniczy oferuje niezliczone ilości barw lakierów samochodowych.